Hardlooptips

Balans

Balans!

Hardlopen is een balansoefening🏃🏼‍♀️= ⚖️
De balans tussen te weinig, te veel en genoeg trainingsuren bijvoorbeeld, is soms best lastig. Als je net begint met hardlopen is het verleidelijk om te hard van stapel te lopen. Je hoofd wil vaak sneller dan je lichaam het kan bijbenen. Gevaar: frustraties en blessures liggen op de loer.
🏃🏽‍♀️Tip 1: Hou een rustig tempo aan als je begint met hardlopen. Een rustig tempo is een tempo waarbij je nog kunt praten en niet helemaal buiten adem raakt.
🏃🏼Tip 2: Neem genoeg hersteltijd tussen je trainingen. Begin niet meteen met 3 of 4 trainingen in de week als je weinig sportervaring hebt, maar start met 2 keer per week hardlopen en eventueel een 3e training waarin je alleen wandelt. Zo krijg je wel de routine en regelmaat, maar niet een te grote toename van intensiteit.
🏃🏾‍♀️Tip 3 is voor de meer ervaren lopers: Luister naar je lichaam! Meer is niet altijd beter. Durf je schema ook eens los te laten en rust te nemen als je voelt dat je die nodig hebt. Balans, weet je wel (zeg ik ook tegen mezelf)😉

Balanceren op één  been

Bijna iedereen heeft een voorkeurskant. Ga maar eens op 1 been staan. Eerst je ene been, dan je andere been. Waarschijnlijk sta je op het ene been veel meer te wankelen dan op je andere been. Er is een disbalans, een krachtsverschil tussen je linker- en rechterkant. Bij het hardlopen kan zo’n (kleine) disbalans voor problemen zorgen. Heb je je wel eens afgevraagd waarom jouw blessures bijna altijd aan dezelfde kant ontstaan? Waarschijnlijk is dat je zwakke(re) kant. Tijd om dit krachtsverschil aan te pakken! 

Hoe?
Door oefeningen op één been! 
Begin simpel door op één been te staan. Lukt dit goed? Oefen dan eens met je ogen dicht. 
Andere oefeningen zijn: squats op één been, deadlifts op één been, step-ups en lunges. En wat dacht je van de oefening hiernaast/hieronder?↓→
Je kunt de oefening moeilijker maken door op een oneffen ondergrond te gaan staan, zoals ik op de foto balanceer op een boomstam. 
Tips bij oefeningen op één  been: begin altijd met je niet-dominante been en doe daarmee een setje (een aantal herhalingen) extra! 

Balans

Binnenkort meer hardlooptips op deze pagina!

%d bloggers liken dit: